05 mars 2007

Tröskelkvinnor av Pia Höjeberg

Nu har jag återigen hittat en intressant bok på M-hyllan (etnologi, antropologi) som jag har börjat läsa under sportlovet. Boken heter Tröskelkvinnor och har undertiteln "barnafödande som kultur". Författarinnan Pia Höjeberg beskriver här en bit av vår kulturhistoria som det kanske aldrig riktigt har skrivits om men som är fascinerande.


I boken får vi en presentation om föreställningar kring havande och födelse genom tiderna och i olika kulturer. Titeln "Tröskelkvinnor" funderade jag över innan jag börjar läsa och den har en vid innebörd för författaren. Dels så kallar hon barnmorskor för just tröskelkvinnor, de som stod på tröskeln mellan den födande kvinnan och omvärlden både som skydd mot den "farliga" kvinnan men också den farliga omvärlden, dels så ser hon livmodern som ett inre rum där födelsen är tröskeln till livet och rummet utanför.

Mycket kring havande och födelse har varit höljt bakom starka tabun och konstiga föreställningar. Till exempel trodde man under medeltiden att barn valde sina föräldrar och red på en ljusstråle ner till dem. Man har också trott att livmodern kunde "hoppa ut" ur kroppen och bege sig ut för att leta rätt på foster om natten och föreställningen om livmoderpaddan är en vanlig födelsemyt runt om i världen. Man lär sig mycket genom att läsa böcker!



Share/Save/Bookmark

2 kommentarer:

Wenche sa...

Hej Jag är mycket fasinerad av Pia Höjebergs böcker, skulle så berätta för henne hur mycket jag tycker om de.Har hon någon blogg eller mail adress.?

Ann-Sofie Åberg sa...

Hejsan! Boken "Tröskelkvinnor" är utgiven av Carlsson bokförlag. De kan säkert hjälpa dig att komma i kontakt med Pia Höjeberg. Kontaktinformation till förlaget hittar du här: http://www.carlssonbokforlag.se/kontakta-oss.aspx